• צור קשר

    שם מלא

    טלפון

    אימייל

    הודעה

    אימותcaptcha

  • כתבות נבחרות על ידי גולשים


ענן זה ייעול או הוזלה ?


מדריך טרום צריחה!!

כדי לענות על השאלה מה זה מחשוב עננים, הפתרונות הקרויים פתרונות ענן  הנוטפים קידמה וטכנולוגיות חדשות באות לתת מענה חדש לפתרונות, אך גם טומנות סיכונים ישנים ויש להתייחס לכך בחשדנות . המפעיל, הפתרון המוצע , היצרן , בקיצור יש ללמוד על כל השרשרת של הפתרון משנה למידה. כל אחד מהשחקנים בענן מצד הספק רודפים אחר תשלום הפרמיה או השירות החודשי הקבוע, כן , נמוך עד כמה שיהיה, כל השחקנים בשרשרת האספקה מבינים שהעושר יגיע בהרבה מאוד מטבעות של ניקל וסנט, כולם רוצים יצרן לצרכן כולם חותכים פערים כדי להכניס יד לכיסים העמוקים של הארגונים.

כדי לטפל ברכש של פתרון זה יש להבין תחילה שפתרונות הענן בעיקר מטפלים באספקטים שקשורים בהתייעלות ולא באספקטים הכספיים בהכרח וזה, למרות שכך נוהגים לחשוב בשוק הצרכנים .

כמובן שבחירת מערכות נכונות ועבודתן היעילה לבסוף תביא לחסכון בכסף והפחתת הסיכון ברכש כבד של פתרונות עם סיכוי גבוה לאי הצלחה בפריסתו אך, תזרים המזומנים איננו הסיבה המיידית לעבור שיטה ואינו מושפע לטובה מכך לפחות לא מיידית. כך שמי שבוחר בה מתוך כך עלול להתבדות אם כי לא תמיד יש לומר . תשאלו אז למה בכלל יש עננים – לתשובה זו כתבתי מאמר בשם "כיצד לבנות ענן תשתית אלסטי?" ובו התייחסתי לכל האספקטים אלה  (ניתן להקיש בגוגל או בחיפוש האתר הנוכחי )

כמו כן,  ב -2010 פרסמתי אותו בדה מרקר קפה ובפורטל ידעטק , כדי לא לשלוח את הקורא למחוזות אחרים. בקיצור רב נאמר כמה דברים הרלבנטיים למאמר זה בלבד בו אנו עוסקים בשיקולי הקמת הרשת

http://www.yedatech.co.il

 

 העקרונות הנלמדים

עקרון הגידול / הקיטון האוטומטי ללא גבול וללא רכש ומגרצייה !  - פתרונות ענן מבוססים על גמישות אינסופית של משאבי תוכנה, חומרה, רישוי דרך ממשקי הניהול בארגון ניתן להוסיף משאבים כמו רוחב פס, כוח עיבוד, רישוי וכיוב . הענן הוא שלב אבולוציוני בצריכת מידע ארגוני או פרטי.
כל הפרמטרים שתמכו בעשור האחרון ברכישת ציוד והפעלתו ב- ד' אמותיך היום מושגים ללא כל קושי כמעט כשכל החומרה, תוכנה ,רשיונות ותחזוקה נמצאים הרחק במרכזי הנתונים מנוהלים ומאובטחים על ידי הספק ענן כמו גם אבטחת המידע , מהירות תגובה וביצוע שניתנים לשיפור מתוך כלי הניהול ובהגדלת הפרמטרים.

הקונצנזוסלרוב יש קונצנזוס בקרב היצרנים והצרכנים הכבדים שכך צריך בסופו של דבר לצרוך את המידע ולא בדרכים שראינו עד כה .לא ברכישה של הרבה ברזלים אל תוך כותלי הארגון, ולא להשקיע הון אנושי והון חומרי בלתת לאותם שרתים מרחב מחייה יקר ובעלות מסואבת – יש דרך אחרת

אבל האם אנו מוכנים לכך מבחינת אספקת כלים לניהול , ביצוע, תכנון והקמה? האם יש מספיק מוצרים כדי שהתחרות תכריע בדיוק כפי שקיים בעולם המידע טרום הענן? התשובה היא לא מלאה אבל קיימת

עקרון המנמ"ר שנשאר ולא עוזב את כסאו או משכורתו - במונחי הייעול אנו נצפה אינטואיטיבית להפחית לא רק את נוכחות השרתים אלא את צוותי הניהול המקצועי, שסביבם עד כה ניהלת את שרתיך שזה עתה עלו אל הענן ונפחו נשמתם בארגון לנצח נצחים , תצפה להעלמתם לחלוטין של מנהלי הרשת מרשימת מקבלי השכר, במידה שהיה כזה בארגונך ואף לשאוף לייעול כספי גבוה אף יותר – אך לא כך הדבר ואף לא טוב ללכת בדרך זו. שכן, המנמ"ר, גם בעולם זה שבו הכל מיוצא אל מיקור חיצוני המכיל את רמת התחזוקה, עדיין האיש שייבחר בספק ובסוג השירותים מתוך ים האפשרויות, ייטול אחריות מקצועית וטכנית , ייספוג את קריאות השירות ויביא לסגירתם. מי שיהיה הכתובת למעקב אחר ספקים אלה וייפקח על אספקה סדירה ותקינה יישאר גם יישאר אותו מנמ"ר … שכן מירב העבודה לפניו בעבודה מול הענן !

כיצד היישום מסופקשאלה זו מתייחסת לשאלה- האם הדרך לצרוך את המידע ידועה לך ולעובדיך או שמא הספק מספק שיטה חדשה ושונה ממה שהכרת עד כה?
יישום מקומי או אינטרנטי , אינטואיטיבי או כזה הדורש הדרכת כלל העובדים ? כל אלה הם אוסף שאלות שכדאי לתת להם משקל ועדיפות התואם את הקשר לצרכים שלך כלקוח

מהירות התגובה - נושא מהירויות וביצועים הוא כבד ויש לייחס לו זמן בפיילוט צדדי , יש לקרא היטב ולבדוק את הנושא בסביבת ניסוי הספקים.
בשלב טרום ההזמנה, אמורים לאשר חודש פיילוט ללא תשלום לניסוי מקומי , לבקש עזרה בהקמה בתשלום או שלא בתשלום אך, לנסות ולהגיע עד כמה שאפשר להדמיית מצב אמיתי שכן, לאחר התחלת התהליך יהיה מאוחר לעשות אחורה פנה

זהות הספק והגב הכלכלי שלויש לברר מיהו הספק, אם נושא זה לא ברור והינו חדש לך, תתחיל מרשם החברות ותבקש לבצע ביקור באתר מרכז הנתונים בו מוחזקים נתונייך שהרי, טוב מראה עניים בעניין זה. בנוסף, בקש את רשימת הלקוחות , למד על עומק כוח האדם בספק הזה ומה גודל הפירמה. נסה לאתר לקוחות בגודל שלך ובמוצרים שאתה עתיד לצרוך בכדי לא להיות מופתע ביום מן הימים – כבר נרשמו ארועים בהם מרכזי נתונים נסגרו ללא מתן שירות ומידע חזרה ללקוחותיו. כדי להימנע מריכוז הכוח אצל הספק תמיד כדאי ללמוד ולהחזיק מספר טלפון עדכני של ספק משני ועותקי מידע רעננים בחזקתך, למקרה של קריסת המידע השרתים ו/או היחסים.

העלות- נהוג לשלם מרגע עליית השירות, לא בזמנים שבין לבין. יש לקחת בחשבון שלעיתים המעבר לענן מורכב והינו פרוייקט בפני עצמו. יש לוודא שאין נפילה בין הכסאות מבחינת השירות שלא ניתן בין המצבים של לפני המעבר ואחרי המעבר , יש לבדוק אם השירות עובד ולבצע כאמור פיילוט מסודר עד כמה שאפשר שידמה מצב אמיתי. יש לוודא טווחי עלות ומה הם כוללים, בעיקר מה הם לא כוללים. דרך שאלה זו תבין היטב מה לא מכוסה ותוכל לוודא שמסגרת התקציב שלך איננה נפרצת עקב תכנון לוקה בחסר.

התחייבות לשירות SLA - יש להתעקש על בדיקת SERVICE LEVEL AGREEMENT ולדעת היטב למה בעצם מתחייב הספק שלפניך , מה אחוז הזמן בו הוא מתחייב לשירות , כאשר הערכים נמדדים בערכי זמן מתוך השנה באחוזים מתוך המאה . כפי שמצוין בטבלה שלמטה אם זה 9 יחיד ( 90% ) או שני 9 (99%) מהזמן מדובר ב – 36.5 עד 3.65 ימים מתוך השנה , ימי השבתות ואי זמינות וכך הלאה. הגבוה ביותר הינו 6 תשעיות שהם מסופקים על ידי בזק למשל, (99.9999%) שמביאים אותנו לחישוב של חצי דקה השבתה בשנה ואני בספק אם קיימות ספקיות שמתחייבות לכך, באילו מן שרותי המידע והתקשורת , ייתכן אף בשרותי הטלפון בישראל.
ניתן לסכם ולומר שבתחומינו ניתן להשיג בין 3 ל- 4 תשעיות אחוז זמינות ויש לקחת זאת בחשבון טרם החתימה על ההזמנה עם ספק זה או אחר.

אחוז הזמינות השנתי – מה השיעור המירבי ( ב-ֵ% )  מתוך הזמן (לרוב בזמן של שנה ) שהמערכת תהיה זמינה ללא השבתה. על בסיס העקרונות ותחשיב זה, ניתן לבנות מנגנון שיפוי ופיצוי ללקוח, מה שבד"כ מובנה בהסכמים עם חברות ענק כמו מיקרוסופט office365 או מתחרתה GOOGLE

 

90% מהזמן -(תשע יחיד ) 36.5 ימי השבתה בשנה

 

99% מהזמן -(שני תשעיות ) 3.65 ימי השבתה בשנה

 

99.9% מהזמן -(שלש תשעיות ) 8.76 שעות השבתה בשנה

 

99.99% מהזמן – (ארבע תשעיות ) 52 דקות השבתה בשנה

 

99.999% מהזמן – (חמש תשעיות ) 5 דקות השבתה בשנה

 

99.9999% מהזמן – (שש תשעיות ) 31 שניות השבתה בשנה